Hva tror jeg på?

    Skrevet 17.11.2014 Klokka 15:59

Neida, jeg skal ikke greie ut om min personlige gudsoppfattning, men heller derimot mat (det er jo tross alt det jeg kan). Det er jo ikke akkurat et lite komplisert tema, for plutselig en dag er det ikke lengre "grovbrød med brunost" som gjelder på matpakkene lengre. Nå snakker vi havregrøt, salater, super-smoothies, alger, lavkarbo, glutenfritt, sukkerfritt, melkefritt, uten soya, proteiner, med soya, uten kjøtt, drikk juice eller ikke drikk juice, super-mat, kalorifattig-mat, pepsimax, sukrin, "eple-diett", "fransk-diett", lav GI, vegitar, plantebasert, detox IKKE VET JEG. 

Det er rett og slett en jungel av dietter og "mat-anbefalinger". Selv har jeg prøvd ut mye, spisevaner og mat fascinerer meg og jeg syntes det å eksperimentere med mat rett og slett er morro. Men hva er liksom det perfekte kostholdet? Skal vi trøkke i oss 30 bananer om dagen... eller var det epler? så var det den grønne teen. Hva med lavkarbo da? er det helt ut liksom? 

Nei, det er ikke enkelt å vite hva man skal tro på. Men jeg skal prøve å greie litt ut om mine erfaringer og hva som har funket for meg (og ikke funket). 

1- Å kutte ut matvarer
Jeg har i perioder kuttet ut både, melk, gluten og kjøtt. Dette er noe som har gått helt fint for min del.  Jeg prøver fortsatt å unngå spesielt gluten og melk, siden jeg har en del problemer med magen og rett og slett fungerer bedre uten. 

I bunn og grunn er ikke dette veldig merkbart på helsa (ikke på kort sikt iallefall). MEN det som ofte skjer med mange er at man får et økt fokus på det man spiser. Måltidene blir viktigere og krever mer planlegging. Itilegg så styrer man unna en del ting, kutter du ut gluten -takker du også nei til hvetebollene. Av disse grunnene kan enkelte oppleve vekttap ved dette tiltaket, og kanskje til og med uten at de egentlig tenker over det. 



2- Dietter som lavkarbo, få kalorier, "eple-diett" U NAME IT!

Dette fungerer nok for de som har et alvorlig problem med vekta, slik at det truer personens helse. Men for oss "normale" er dette rett og slett bortkastet tid etter min mening. Lavkarbo kan jo fungere fint i lengden for enkelte, men jeg er selv skeptisk til det høye inntaket av fett i denne dietten. Det er noe jeg har sett fungere for mange -ja. Men jeg kunne aldri selv gått på denne dietten. Ellers er det bare å spyle ned alle diett-shakes'a i toalettet og slutte og sitte med kalkulator når du spiser. 

For man blir lei, og i de fleste tilfeller vil det ende opp med den så kjente "jojo effekten" hvor man går ned litt, så legger man bare på seg enda mer når man ikke gidder lengre... rett og slett sløsing av tid sier nå jeg! Så smaker det heller ikke godt med "pulver-frokost" eller kesam med sukrin til middag. 



3- Super-mat? 

Pulveriserte alger, hampfrø, hvetegress, klorofyll rike grønnsaker, goji og acai bær. Er det sånn at alt som er utrolig dyrt og bare finnes på helsekosten er det sunneste? Jeg er selv en stor fan av "super-mat". OG jeg mener ikke man trenger å ha 100000 forskjellinge poser med illeluktende pulver i skapet. Man kan spise supermat ganske enkelt også. Visste dere at matvarer som brokkoli, fisk, honning, linser, grønnkål, havre og blåbær også er supermat? Nesten alle grønnsaker og frukter passer inn i et kosthold med supermat.

Jeg er selv veldig fornøyd med matvarer som chiafrø, quinoa, spirulina og goji bær. Det gir en litt ekstra "piff" i kostholdet. Det å gå i helsekost butikken er for meg som å gå i godteributikk som barn. Jeg kan være der i timesvis og elsker å lese på etiketter og prøve ut nye greier. Men for dere som ikke gidder å prioritere ekstra tid og penger på dette kan man igrunnen bare forsyne seg i frukt og grønt avdelingen så er du der. Ettersom interessen øker får man også kanskje lyst til å prøve ut "spesial produktene".

Det som er spesielt med supermat er det høye innholdet av næringsstoffer i matvarene du spiser, dette har jeg stor tro på. Når jeg spiser en god balansert diett med masse grønnsaker, smoothies, fisk og sunne karbohydrat-kilder er jeg rett og slett glad og fornøyd! Man merker det virkelig på hele kroppen og får økt energi av å spise rett. 



4- Detox

Selv har jeg bare utført 1-dags detox. Har planlagt å prøve meg på en 3-dagers. Er i utgangspunktet en smule skeptisk. Selv ble jeg veldig sliten og i dårlig humør av å gå gjennom en dag. Det er meningen at man skal rense kroppen og bli kvitt alt dritt som har samlet seg opp inn der, haha. Jeg mener igrunnen at om du holder deg til mest mulig naturlige matvarer og spiser rent så er ikke dette særlig nødvendig å utsette seg selv for. Men kan jo være gøy å prøve ut for all del! 

Så krever det en del å lage juice for hele dager, jeg er ikke selv superfan av juicing. Syntes rett og slett det smaker rart og er stress, men har en mamma som sverger til det - så her er man jo bare forskjellige!



5- 5:2 dietten 

Her er vi tilbake på diett temaet. Jeg syntes det er nokså unødvendig, iallefall for de fleste av oss. Det er slitsomt, man får som ung og aktiv - ALT for lite energi på de dagene man kjører 500kcal. Har rett og slett ikke mye positivt å si om denne dietten, hold deg til å spise sunt når du er sulten. Det å kaste bort dager på å sulte deg selv når du har en vel-fungerende ung kropp er i mine øyne rett og slett unødvendig. 

SÅ for meg er det 3 ting som gjelder:

1- Spis NOK, spis massevis av grønnsaker og 90% sunn mat. Prøv å holde kosten mest mulig REN og naturlig. Sunne, enkle matvarer som gjør godt for kroppen. 

2- Drikk vann!!!

3- tren, både styrke og kondisjon er viktig.

Jeg har ingen "fasit-svar" og er ingen ekspert. Men dette er det som funker for meg, og mine erfaringer





Og til alle sammen!! Husk, at dere er fantastisk heldige og mest sannsynlig har en helt vel-fungerende kropp. Ta vare på den :) 

SPØR om det er noe dere lurer på, svarer også på mail (sara.sofie@live.no) eller facebook!

8 kommentarer

Brodern

Hei Sara! Jeg er enig at mat påvirker kroppen positivt og negativt og at et sunt kosthold er viktig, men anbefaler å se folkeopplysningen om detox (http://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE61006610/sesong-1/episode-6) og supermat (http://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50007112/sesong-2/episode-1). Der er mye penger i selge slike produkter, og detox er jo rett å slett rent svindel som ikke er basert på noe dokumentert fakta. Det er helt sikkert ufarlig, men det gjør deg (og mange andre) litt fattigere, og noen få lurendreiere veldig mye rikere.

17.11.2014 16:41

Iziz Ismalah

Jeg liker din fremstilling av mat. tror det kan hjelpe mange overvektige, det er bra. Men hvofor spiser du ikke gluten? melk er godt for kroppen

17.11.2014 19:44

kjempebra innlegg! enig i faktisk alt. med dietter er jo ulempen at man ofte går opp i vekt når man er ferdig, ikke sant.

det lureste er nok kombinasjonen av sunn mat og trening, ja!

17.11.2014 19:51

Veldig bra innlegg og helt enig med deg!! Man kan for all del prøve ut dietter og andre alternativer osv.. men ikke la deg selv bli helt fanatisk! Spiser man sunt og for det meste "ren" mat, syns jeg man fint kan kose seg litt i helgen :)

17.11.2014 20:12

Hedda Bigum: Så bar du likte det! ja sjokoladen klarer jeg meg ikke uten! Viktig å unne seg noe :D Ha en fin dag!

17.11.2014 21:30

Javiera Francisca: Takk :) Så bra du likte det!

17.11.2014 21:31

Iziz Ismalah: Så bra du likte det! Jeg har slitt en del med mageproblemer, så for meg "fungerer" jeg bedre med redusert inntak av laktose og gluten, men her er vi jo forskjellige :D

17.11.2014 21:32

Haha ja, da er vi to :D

17.11.2014 21:46

Skriv en ny kommentar


hits